Sunday 9 September 2012

4 musim...

Mood aku kali nak citer maklumat yang pastinya korang semua dah tahu. Memandangkan cuaca kat Malaysia ni kadang-kadang hujan kadang-kadang panas terik, tu la yang mendorong aku pasal entry kali ni..ewahh ewahh ayat macam students straight A kan..Kui kui kui..

 
Aku tak tahu nak cerita macam mana pasal gambar kat atas nih. Aku try cerita erk, kalu korang tak paham korang buat2 faham la yer. Kat tengah2 tu kan matahari, yang bulat2 putih biru tu la tempat kita duduk sekarang iaitu bumi. Bumi kan beredar mengelilingi bumi, jadinya terbentuk lah 4 musim kat bumi kita nih.


Musim pertama, aku start dari gambar bumi yang paling atas tu ek, musim bunga bermula 23 Mac.

 
Cantik kan time musim bunga ni. Semua pokok ada bunga2 yang cantik, wangi lagi kan. Kalu bunga tu wangi la kan. Bunga kat atas ni aku tak tahu nama apa, aku cari bunga yang cantik2 je. Macam korang la. Betul kan cantik? Pastu pulak cantik je mata nak memandang kan. Bunga yang warna warni. Macam2 jenis bunga. Yang penting kalu nak berposing2 buat latar belakang memang owesome sangat2!!



Musim kedua plak musim panas 21 Jun. 

Panas kan, biasa la musim kemarau kan. Bunga2 yang cantik pun dah layu sebab terlalu panas. Macam jenis aku ni xboleh nak duk kat tempat cahaya yang panas lama2. Rasa la gatal2 kulit. Kalau omputih lain pulak, dia siap berjemur lagi. Diorang takpe kulit putih kalau nak bandingkan dengan kulit aku nih. Huhuhu



Musim ketiga plak, musim luruh 23 Sepetember. 

 
Lepas bunga, pastu panas, terus luruh. Allah Maha Segalanya kan. Time ni mesti  ingat  cerita korea kan. Aku suka tengok daun2 yang kat atas jalan, pastu ada kereta laju lalu. Berterbangan la daun2 itu. Time tu la cantik je tengok. Korang pun macam tu jugak kan?? 


Musim yang keempat iaitu musim salji.
 
Musim ni aku paling suka, walaupun aku tak pernah pun main nga salji tapi aku tahu korang pun mesti teruja kan kalau boleh main benda ni. Gumpal2 jadi bola, baling kat kawan. Hahaha,nah ambik ni bola salji aku!! Gedebuk!! Auuchhh,aku jugak yang kena dulu...hahaha! *tak lawak kan*


Buat masa sekarang ni kita di musim panas nak masuk musim luruh kan. Tak lama lagi boleh main salji. Yeahaa!! *macam duk kat Jepun plak*



:)

 

8 comments:

nursuriani said...

musim2 yang cnetk!

Sheila Adziz said...

salam kenal gak... akak belum pernah lg rasa 4 musim nie....

afiah_yaa said...

memang....hihi

afiah_yaa said...

tq Pn. Sheila...

Myvitrd said...

kalau nak rasa 4 musim ni dalam malaysia pun ada.. boleh datang ke rumah 4 musim bukit cerakah, shah alam.. hehehe

Si Matatajam said...

Nice sharing...balas kunjungan dan follow sini..

syiela said...

belum pernah merasa 4 musim ni

bestkan dapat main salji.. main bunga hehehhe.. musim luruh pun cantik.. semuanya indah ciptaan Allah

afiah_yaa said...

Myvitrd : betul ker?

Si Matatajam : tq la...

syiela : ken? ken? ken?