Monday 10 September 2012

Khasiat kurma...

Kurma?? Ramai yang tak berapa makan buah ni kan?? Time bulan puasa je naik nama kurma ni. Aku un macam tu jugak sebenarnya. Time ada pastu selera nak makan je aku makan. Tapi memandangkan sekarang ni aku rasa kurma ni banyak sangat khasiat dia. Lagipun aku sekarang dalam proses nak jaga kulit, jadinya aku pun amalkan la makan kurma kat pejabat. 

Makan kurma pun ikut sunnah Nabi kita kan. Selalunya aku akan kira dulu berapa biji yang aku makan. Sebab aku nak bilangan yang ganjil. Ewah ewahhh,ngada2 kan?

 

Aku makan kurma ni sebab isi dia lembik2 gitu, tak nak isi keras. Yang ni la sodappp!

Aku main search je khasiat kurma dan aku SUKA MAKAN KURMA!!
*poyo je kan*


Kalau kita berbuka puasa pun disunatkan makan buah kurma, apatah lagi time kita tak puasa ni. Makan dapat pahala, tak makan tak dapat dosa. Tapi xkan buah sedap tak nak makan kan? Kurma ni boleh tambahkan tenaga taw, serta merta plak tu tenaga tu dapat. Apabila tubuh berasa segar dan bertenaga ia menghalang kita makan berlebihan atau mengikut nafsu. Bila dah makan banyak mata pun mula la mengantuk.

Kurma pun boleh mencegah penyakit barah usus besar sebab kurma ni melawaskan sebab ia kaya dengan kandungan vitamin A dan C. Senang cakap kurma ni banyak vitamin la yang sesuai untuk tubuh kita. Setanding dengan kismis taw kurma ni. Kalau tak ada kismis boleh la makan kurma. Hihihihi..
 

Kurma diakui sebagai buah berkhasiat dan sebagaimana Firma Allah s.w.t. dalam surah al-Mukminah ayat 19, "Kemudian kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Di sana kamu peroleh buah-buahan yang banyak, dan sebahagiaannya kamu makan.

Diriwayat oleh Aishah r.a. yang menjelaskan, kurma mengandungi ubat. "Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan." Dikisahkan sewaktu Mariam melahirkan Nabi Isa a.s. di bawah pohon kurma. Telah datang malaikat Jibrail menyuruh Mariam menggegar pohon kurma lantas dimakannya. Dengan izin Allah, ia memudahkan kelahiran Nabi Isa a.s. 
Meh la kita sama-sama makan kurma dan ikut sunnah Nabi kita....

:)

5 comments:

jaakechik said...

kurma makanan yg terbaeekkk!!

jaakechik said...

afiaah, sabtu ni free x? kita jupo...buleh?

jaakechik said...

kan senang nk komen kalo xdop word verification..hehehee... bgus2x...

Chic Na said...

cik na suka makan kurma gak. ;)

syhrh said...

wah.nice entry dear. thanks singgah blog saya. singgah balik.done follow #32. :D