Monday 3 September 2012

Ikhlasnya bekerja..

Memandangkan aku ni jenis yang bukannya rajin sangat buat kerja kat tempat ni. Maaf nye bos, tapi bos jangan risau malas2 saya buat kerja tapi siap cepat kan kerja yang bos bagi. Macam la bos aku ni baca blog aku kenn?? Hihihi

 Bukannya kata malas straight datang kerja sampai balik. Tu bukan aku la. Masuk kerja pun on time, balik kerja pun on time jugak. Bagus kan aku. Ada calon jadi menantu kesayangan tak?? *gedikss*


 


Yang bestnye kerja kat tempat aku ni, waktu cuti sama dengan cuti kerja kerajaan. Kalau kerajaan cuti aku pun cuti la tu. Bos pun ok, kerja takde pun banyak sangat kena buat. Lagi banyak aku habiskan masa update blog. Hihhihi, xdelah. Maksud aku kerja yang bos bagi aku akan dahulukan la, lepas siap setle semua aku pun cuci la mata. Baca blog situ baca blog sini. Samai masa balik aku balik je. 

Macam waktu2 pagi bos tak sampai lagi. Kerja yang kelmarin dah siap, jadinya aku online la sementara tunggu bos datang pastu bagi tugas kat aku. 


 


Aku ada tips untuk korang bila tengah kerja2 yang boleh mendatangkan stress ni. Ada jugak la tips yang aku amalkan tapi tak semua la. Antaranya ialah : *ewahhh,macam dalam subjek Sejarah kan* kuikuikui!

1. Pastikan yang korang faham apa kerja yang bos korang bagi tu. Nak buat apa, nak buat macam mana, Paling penting kalau korang tak tahu jangan malu2 nak tanya balik kat bos korang. Orang kata nak belajar kena usaha kan. Malu bertanya sesat jalan.

2. Lepas je buat kerja lama2, korang ambik la break jap. Jangan pulak break 30 minit tapi buat kerja 5 minit je, tu memang tak kan jadi la. Menambahkan stress lagi ada la. Jangan straight menghadap kerja je, sekali sekala tu tengok la muka pakwe/makwe korang dulu ke. *macam ada pengalaman kan* hihi

3. Amalkan la sikap korang berkomunikasi dengan staf2 lain. Bersikap terbuka untuk semua benda. Tak best kan pergi kerja pastu tengok orang mengumpat sal kita. Bukan nak fitnah, tapi kita masuk je staf lain duk pandang2 jeling2 kat kita. Pastu pulak kat tempat kerja ada banyak group. Yang tu group tak puas hati ngan group ni. Nak pergi kerja pun pikir nak bayar loan je kan. Kalu tak dah lama berhenti. Stress kan?? Jadi amal la sikap ni. Bertukar2 pendapat ke.

4. Yang ni aku suka, sebab boleh makan sedap. Sekali sekala buat la perayaan kat pejabat tuh. Pastu korang bincang la nak buat bila nak makan apa, nak buat kat mana. Haaa, macam  buat Hari Keluarga ke. Dapat la mengeratkan silaturrahim. Kan kan kan??

Korang  dah boleh kerja nga okey kan? Haa, macam tu kawan aku. Bila korang ikhlas kan semua korang akan dapat. Dapat gaji halal, kawan nga majikan lagi  la suka kawan nga orang kerja ngan ikhlas nih. Dapat pahala lagi dari Allah S.W.T. Korang tak nak ker?? Kerja2 korang pun akan lebih maju lagi. Jauh lagi la dari nak stress tuh. Kerja baik2 taw!!

Abaikan pekerja yang tak berapa rajin bekerja di atas nih...hihihi


:)

13 comments:

Unknown said...

salam kenal dear.. deqla folo sini... kenal kamu melalui jaakechik...hihi...meh singgah blog deqla meh.. :)

Chic Na said...

keja kat mana ni awak? mcm best je. ada keja kosong tak? hehe..

dtg dr blog jaakechik. awek kelate juga. ;)

afiah_yaa said...

salam kenal jgk..tq deqla..orait sama2 kita singgh mnyinggh nnti...

afiah_yaa said...

kerja kat koperasi di kota bharu ni jh..biasa2 je..xde ksong lagi la..terima kasih deh..sama2 la kita dari awek qelate kan..

Anonymous said...

support here, support me back kay..;p.. eh? blogger baru? xnmpak cam baru pon.. huhu.. pnjg nyer tips.. bca 1st sentence je utk stp tip. xlrat bca pnjg2.. dlam ofis la katekan.. hehe..

Anonymous said...

i'm not really good at blogging.. but there's sme suggestion:
1) ltak chatbox (utk sembng2 ngan visitor)
2)kat setting, select no utk word verification gntikan dgn comment moderation: always
3)sidebar (kalo boleh) ltak yg penting je takot loading lmbat
stkat nie 2 je la dlu.. ^_^ daa~~

afiah_yaa said...

nampk bruk erk blog ni..
step by step ni haizul..
tq haizul..bereh...nanti saya try wat dulu erk..baru celik it nih..hihi

Anonymous said...

eh xlah.. bkan mslah bruk or lawa.. nie utk memudahkan diri sndri jeww.. hehe~~ "jgan mara, kite bncang" (trade mark).. huhu

afiah_yaa said...

hihi..tak marah pun..lagi suka bila ad org tegur mcm ni...*cover line*
slow2 la sbb baru celik it nih..hihi

Daus Redscarz said...

salam kenal.. dah support sini.. support kite jugak.. dari jaakecik blog

afiah_yaa said...

tq..okeyyy..

Anonymous said...

eh.. last! nak kredit kat JAAkechik CORNER.. sekian...

Masha Meisters said...

hehe...take ur time :) singgah follow dari blog jaakecik corner :)