Monday 20 August 2012

Hari Raya Pertama

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Dan Batin....

Aku tahu sudah terlambat kan nak ucap, tapi raya kan sebulan, so sempat lagi la kan? Aku nak cerita sikit pasal hari raya pertama aku buat apa...Korang mesti nak tahu kan? Haaaa,meh sini la dekat2 sikit.

Raya pertama xde pergi mana2 pun. Duk umah je. Kul 5 lagi aku bangun, nak siap2 kan apa yang patut la. Menu open house aku pagi tu biasa2 je, xde grand2 pun la. Bincang punya bincang, last2 sekali buat nasi putih gulai ayam dengan gulai daging. Orang Kelantan kata makan nasi pagi la. Biasanya orang luar tak makan nasi pagi kan? Orang Kelantan nih suka makan nasi pagi. Sebab tu orang Kelantan cantik2 hensem2 belaka. Tambah2 lagi aku ni ha... Dushh!!

 
Nasi putih.

 
 Gulai daging.

 
Gulai ayam.

Acar timun.

 
Sambal belacan.

Waaaa,sedap kan?? Memang sedap pun. Memandangkan depan umah aku tiap2 tahun akan ada sembahyang Aidilfitri tu, jadi nye ramai jugak la orang2 kampung yang datang nak berjemaah tambah plak nak pergi beraya kan. Semua makanan ni siapkan untuk 50 orang makan. Lepas je sembahyang, memang atas rumah aku penuh orang la. Diorang pun mesti lapar pas2 terus dapat jumpa nasi apa lagi pulun la. Aku suka orang datang umah aku nih, seronok je rasa kan. Orang kata penat pun berbaloi la. 


 
Menu tambahan kek, biskut2 raya. Tu pun xde orang makan,dah makan nasi berpinggan2 tambah.

Start sembahyang ada la dalam pukul 8.30 pagi. Kul 9 pagi tu dah siap terus naik umah. Time tu jela umah aku penuh nga orang datang beraya. Dekat pukul 10 pagi tu tetamu aku dah balik. Semua nye nak pergi beraya umah saudara2 plak. Ada la yang dekat2 umah datang dalam kul 10 lebih, jiran2 yang dekat kawasan umah jela. Best kan raya, dapat jumpa saudara2. 

:)

No comments: