Sunday 26 August 2012

Selamat Lahir Kedunia Gigi Geraham Bongsu!

Sakinye la bila gigi geraham bongsu ni nak tumbuh. Korang bayangkan lah nak nganga buka mulut pun rasa sakit. Aduiii la!

Bercerita pasal gigi geraham bongsu nak tumbuh ni.... Macam-macam cerita boleh keluar. Ada yang demam, ada yang tak boleh nak makan, ada yang rasa nak lempang orang pun ada dan macam-macam lagilah pengalaman yang berbeza-beza. Aku dah rasa sikit2 ni macam nak demam, asyik duk bersin je, pastu rasa macam nak demam la. Hihihi!

  Aku tahu korang pun pernah rasa kan macam mana sakitnya bila gigi geraham ni nak tumbuh, bila daging kat geraham ditolak oleh gigi. Sentuh dengan lidah boleh terasa ada daging yang menonjol. Derdenyut-denyut rasa nak penampar orang pun ada. Rasa macam dah senget je sebelah pipi, bengkak. Tido malam pun tak lena, kejap2 terjaga dek penangan denyutan si geraham bongsu ni. Tapi aku tak pun, sebab tido mati. *adaakukisah*

 

Macam ni la keadaan gigi bongsu tu bila dia nak tumbuh. Aku tahu korang tak paham. Korang jangan risau sebab aku pun tak faham jugak. 


 

Haaaa,kalu yang ni aku rasa korang faham sikit kan. Gigi yang asalnya tak timbul, tapi bila kita dah berumur dalam lingkungan 20an gigi bongsu ni akan timbul la. Bila dia nak tumbuh tu la sakit, Sebab dia akan tolak daging yang selama ni sembunyikan dia.

Aku ada sikit tips untuk korang. Korang kena pastikan la mulut sentiasa bersih. Gosok gigi selalu, pagi malam. Lepas makan ker, ala pastikan sentiasa bersih la. Yer, aku tahu bila nak kumur mesti sakit. Sabar jela, ujian la tuh. Tu kan gigi bongsu korang. Kalau macam kes ni bagi aku sayang nak pergi cabut. Biar la dia tumbuh, sakit pun 2,3 hari je kot. Macam yang takut sakit terberus kat gigi yang asyik nak tumbuh ni korang boleh try kumurkan cecair macam listerine ke. Kalau tak tahan sakit tu telan je ubat panadol actifast. Kalau memang betul2 sakit2 sangat aku sarankan korang pergilah jumpa dentist. Dentist lagi pakar.


 

Mungkin ni la keadaan gigi bongsu aku sekarang ni. Baru tumbuh sikit je.  Yang warna merah tu adalah daging yang amat sakit bila sentuh. Yang warna hitam tak tahu kenapa, sebab gambar google je nih...Hihihi.. Harap2 gigi bongsu aku ni cepat tumbuh ek.

:)


No comments: